Line Εισαγωγή Καθηγητές Μαθητές Δραστηριότητες Η Πόλη μας Το Ευρώ Χρήσιμες Διευθύνσεις Η Γνώμη σας

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΩΚΡΑΤΗΣ- COMENIUS

Σχολικά έτη 1997 - 2000

Θέμα: "Η παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην καθημερινή μας ζωή

.
IconIcon

Η παρουσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην καθημερινή μας ζωή

            Η Εκκλησία δεν είναι μια ανθρώπινη οργάνωση, όπως ένας σύλλογος ή ένα σωματείο ή μια εταιρεία. Είναι ένας θεϊκός και ανθρώπινος οργανισμός, όπως ακριβώς και ο Χριστός είναι Θεάνθρωπος.

            Κατά τον Απόστολο Παύλο η Εκκλησία είναι το “σώμα του Χριστού”. Μέλη αυτού του σώματος είναι όλοι οι πιστοί, που πορεύονται με τη χάρη του Θεού προς την αιωνιότητα, προς τη σωτηρία.

            Αυτή η σωτηρία όμως δεν είναι κάτι μελλοντικό. Αρχίζει από το παρόν. Η Εκκλησία στην πορε’ια της προς το μέλλον κουβαλάει εξαγιασμένο όλο το βίο των ανθρώπων. Πορεύεται μαζί με τον κόσμο και αγωνίζεται να τον μεταμορφώσει και να τον οδηγήσει στη ζωή του μέλλοντος αιώνος.

            Αγιάζει την ύλη και συγχρόνως τον άνθρωπο. Ο αγιασμός αυτός συντελείται με τη λατρευτική και λειτουργική ζωή. Ετσι η λατρεία αποτελεί βασικότατο γνώρισμα της Ορθοδοξίας. Είναι άμεσα συνδεδεμένη με τα βιοτικά προβλήματα.

            Ο ορθόδοξος συμμετέχει στις λατρευτικές συνάξεις καθημερινά. Προσεύχεται, τρέφεται πνευματικά, μετανοεί, αγιάζεται.

            Κάθε πιστός ανήκει σε κάποια εκκλησιαστική κοινότητα, την ενορία. Σ’ αυτήν από τα παιδικά του χρόνια βιώνει την Εκκλησία ως την ευρύτερη οικογένειά του. Αισθάνεται τον Ιερέα ως πνευματικό του πατέρα και τους χριστιανούς ως πνευματικούς του αδελφούς.

            Η ενορία είναι κοινωνία και ένωση προσώπων “εν Χριστώ”, είναι ευχαριστιακή σύναξη, που μεταμορφώνεται και μεταμορφώνει τον κόσμο. Εδώ ο χωρισμένος από το Θεό άνθρωπος συμφιλιώνεται και ενώνεται με το Θεό και τους συνανθρώπους του.

            Ολοι οι πιστοί της Ενορίας λατρεύουν το Θεό στον ενοριακό ναό, που βρίσκεται στο κέντρο της συνοικίας ή του χωριού. Ο Ναός είναι το πνευματικό κέντρο, που καθαγιασμένος και εγκαινιασμένος με το Αγιο Πνεύμα ονομάζεται Ιερός Ναός. Σ’ αυτόν οι χριστιανοί τελούν τη Θεία Λειτουργία, κοινωνούν το σώμα και το αίμα του Χριστού, βαπτίζονται, στεφανώνονται, εξομολογούνται τις αμαρτίες τους και κηδεύονται, όταν θα τους καλέσει ο Θεός για να φύγουν από τούτο τον κόσμο. Εκεί γίνονται και τα μνημόσυνά τους. Γι’ αυτό είναι δεμένοι με το Ναό της ενορίας τους. Ο Ναός είναι το σπίτι τους, είναι η Εκκλησία τους.

            Αλλά και η κοινωνική ζωή, γενικότερα, στην Ορθοδοξία είναι προέκταση της λατρείας. Οι πιστοί και στη χαρά και στη λύπη τους καλούν τον Ιερέα, όποια στιγμή τον χρειαστούν. Ζητουν τις ευχές της Εκκλησίας για την ασθένειά τους, για τη θεμελίωση του σπιτιού τους, για τα εγκαίνια του μαγαζιού τους. Τίποτε δε μένει έξω από την αγιαστική χάρη του Θεού.

.
. .

Η Γέννηση

            Το παιδί των χριστιανών γονέων, αν και μόλις γεννήθηκε δεν είναι ακόμα βαπτισμένο, ανήκει στην Εκκλησία. Είναι καρπός του γάμου, που τον ευλόγησε η Εκκλησία. Γι’ αυτό την ημέρα της γέννησης καλείται ο ιερέας για να προσευχηθεί και για τη μητέρα και για το παιδί.

.

Η ονοματοδοσία.

            Το όνομα στο χριστιανό δίνεται με ευχή και ευλογία της Εκκλησίας, είτε όπως παλιότερα την όγδοη ημέρα μετά τη γέννηση, είτε όπως σήμερα στην κατήχηση πριν τη βάπτιση.

.

Η Βάπτιση.

            Το μυστήριο και η θύρα από την οποία ο άνθρωπος μπαίνει στην Εκκλησία και γίνεται χριστιανός.

.

Η Θ. Κοινωνία.

            Η πνευματική τροφή του χριστιανού. “Σώμα και Αίμα Χριστού εις άφεσιν αμαρτιών και εις ζωήν αιώνιον”.

.

Ο Γάμος.

            Το μυστήριο, που ενώνει τη ζωή δύο ανθρώπων.

.

Η Εξομολόγηση.

            α) Ο πιστός μπροστά στον εξομολόγο ιερέα ομολογεί τα σφάλματά του και τις αμαρτίες του και παίρνει μια γενναία απόφαση ν’ ακολουθήσει νέο δρόμο στη ζωή του, το δρόμο του Ευαγγελίου.

            β) Ο ιερέας ακούει την εξομολόγηση και σαν καλός πατέρας συμβουλεύει, καθοδηγεί και τέλος διαβάζει τη συγχωρητική ευχή.

.

Ο σαραντισμός.

            Το νήπιο εκκλησιάζεται για πρώτη φορά. 40 μέρες μετά τη γέννησή του εισάγεται στο Ναό.


.

Ο Αγιασμός.

            Πρώτη του μήνα και ο ιερέας, όπως πάντα, τελεί τον αγιασμό. Οι πιστοί αγιάζονται.

.

Θεία Λειτουργία.

            Το κέντρο της Ορθόδοξης λατρείας είναι το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Τελείται κάθε Κυριακή, κάθε γιορτή, πολλές φορές και κάθε μέρα στο Ναό της Ενορίας. Οι πιστοί προσέρχονται, ανάβουν το κερί τους προσκυνούν τις εικόνες.

n     Γίνεται η μικρή είσοδος με το Ευαγγέλιο.

n     Ερμηνεύεται το ευαγγελικό ή το αποστολικό ανάγνωσμα.

n     Ακολουθεί η μεγάλη Είσοδος, η μεταφορά των τιμίων δώρων στην Αγία Τράπεζα.

n     Οι πιστοί προσέρχονται στη Θεία Κοινωνία.

n     Παίρνουν το αντίδωρο ως ευλογία.

.

Πανηγύρια.

 

n     Πολιτικές και στρατιωτικές αρχές, πλήθος πιστών τιμούν τον Αγιο και πανηγυρίζουν.

n     Περιφορά της εικόνας του Αγίου που τιμάται με τη συμμετοχή του στρατού και των πιστών.

n     Παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια μετά τη Θεία Λειτουργία.

n     Η πόλη της Κοζάνης γιορτάζει τον πολιούχο Αγιο Νικόλαο. Περιφορά της εικόνας του Αγίου στις 6 Δεκεμβρίου.


n     Λιτανεία Αγίου του οποίου το Ιερό Λείψανο σώζεται ολόκληρο.

n     Ιερή Λιτανεία στους αγρούς και παράκληση για βροχή.

n     Μεταφορά Ιερού Λειψάνου Αγίου Νικάνορος στην πόλη. Η υποδοχή έγινε με ευλάβεια. Αρχοντες, κλήρος και λαός συμμετέχουν και προσκυνούν όλοι το Ιερό Λείψανο.

.

Mail Icon
Mail
Top Icon
Αρχική

Πίσω

Line